среда, 16 ноября 2016 г.

Заєц Тетяна Анатоліївна

Формування єдиного інформаційно-освітнього простору опорного закладу

Заєц Тетяна Анатоліївна, заступник директора з навчально-виховної роботи Дмитрівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ст. №2 ім. Т.Г.Шевченка Знам’янської районної ради

У статті наголошено на важливості формування інформаційного освітнього простору навчального закладу як умови ефективного надання освітніх послуг.

Модернізація українського суспільства в цілому та освіти зокрема безпосередньо зачіпає основні напрямки розвитку сучасних освітніх установ. Так, на зміну жорсткій одноманітності в системі освіти прийшли ідеї гуманізації, компетентного та особистісно-орієнтованого підходу, диференціація та інтеграція процесу навчання, свобода вибору змісту та форм навчальної діяльності. Освіта починає усвідомлюватися як складний культурний процес, як особистісно-орієнтована культурна діяльність, де важливого значення набувають педагогічні відносини. Проблема якості і доступу до середньої освіти розв’язується через формування ефективної мережі навчальних закладів – освітніх округів. 

Опорна школа – це заклад освіти:
- що має зручне розташування для підвозу дітей з інших населених пунктів;
- де працюють кваліфіковані педагоги за сучасними методиками викладання;
- що має кабінети з новітньою матеріально-технічною базою, лабораторіями, навчальними майстернями, комп’ютерним і мультимедійним обладнанням, швидкісним Інтернетом;
- з такою навчальною програмою, яка вчить жити, мислити, творити, розкриває потенціал дитини, розвиває її особистість, а ще адаптує до життя в європейському суспільстві, до європейських цінностей, підґрунтям для яких слугуватимуть досягнення української педагогіки;
- забезпечений кваліфікованими педагогічними кадрами, має сучасну матеріально-технічну і навчально-методичну базу. 
Проблему створення освітніх округів важко зрушити з місця без перенесення акценту з окремого навчального закладу на організацію взаємозв’язків між школами, навчальним закладом та громадою.
Суспільство, в якому ми живемо, набуває все більше рис інформаційного, і це позначається у всіх сферах життя. В освіті, як в інших галузях, постійно росте конкуренція між навчальними закладами різних типів. Тому набувають великого значення уміння ефективного використання інформаційних технологій, розвитку інформаційної культури та інформаційної компетентності вчителів.
Інформаційно-комунікаційні технології (ІКТ) зайняли визначальне місце у навчально-виховному процесі закладів освіти. Нині активно впроваджуються ІКТ, що сприяють інтенсивному розвитку навчального програмного забезпечення, яке дозволяє успішно розв’язувати багато завдань сучасної освітньої системи, забезпечуючи доступність освіти, різноманітність форм подання навчального матеріалу, можливості використання нових технологій і методів навчання тощо. Крім цього, ІКТ сприяють розв’язанню однієї з важливих проблем інформатизації освіти – застосування комп’ютерних технологій у навчанні.
Використання комп’ютерних технологій призводить до досягнення якісно нових освітніх результатів, прискорює процес управлінської діяльності, у цілому, підвищує її ефективність. Відбувається зміна принципів, концепцій, ідей і цілей освіти. Основним критерієм ефективності використання нових інформаційних технологій у навчальному закладі є вже не наявність певної кількості комп’ютерів, а створення єдиного інформаційного освітнього простору (ЄІОП). Ця необхідність виникла перед сучасною школою за таких умов, як: 
- швидке зростання інформаційних потоків; 
- використання електронної обробки даних; 
- оперативний аналіз ситуації для своєчасного її коригування; 
- робота з нормативними документами, у тому числі й в електронному вигляді;
- практично всі учасники навчально-виховного процесу об’єднані між собою відповідними інформаційними потоками.
Кожен навчальний заклад повинен мати свій ЄІОП, свою модель, мати колектив, який володіє інформаційною культурою й інформаційними технологіями навчання. 
Створення інформаційного простору навчального закладу відповідає за успіх впровадження ІКТ в освіту на всіх її рівнях. Особливу актуальність набувають задачі, направлені на підготовку учнів до життя в умовах інформаційного суспільства, на формування вміння успішної соціалізації в сучасному суспільстві. Створення єдиного інформаційного простору закладу освіти – тривалий і складний процес, який формується в декількох напрямках: 
- масове освоєння інформаційно-комунікаційними технологіями та технічними засобами; 
- створення комп’ютерних класів;
- створення банку комп’ютерних програм та презентацій як освітнього значення, так і для управлінської діяльності закладу освіти;
- створення баз даних; 
- активне запровадження нових інформаційних технологій у навчально-виховний процес та управління цим процесом. Створення єдиного інформаційного простору навчального закладу забезпечує: 
- безперервність освіти (підвищення професійного рівня працівників);
- відкритість освіти (висока доступність освіти - необхідна умова досягнення успіху в сучасному світі);
- гарантованість результату навчання (випускник повинен мати гарантований рівень загальних та професійних компетенцій, бути готовим до практичної діяльності без додаткового навчання ,сприймати та опановувати нові технології протягом всього терміну професійної діяльності). 
Функції формування ЄІОП:

Технічна
§     створення сучасних електронних навчально-методичних комплексів з предметів;  
§     створення локальної мережі; 
§     доступ до Інтернету з будь-якого комп’ютера;
§     встановлення мережі wi-fi з безкоштовним (безпечним) доступом для всіх учителів і учнів опорної школи;
§     створення системи технічного обслуговування, модернізації комп’ютерної та мультимедійної техніки. 
Управлінська
§     скорочення збору та обробки інформації;
§     підвищення  оперативності та якості прийнятих управлінських рішень. 
Освітня
§     використання в навчальному процесі ІКТ-технологій;
§     підтримка профорієнтації та допрофільної і профільної підготовки учнів;
§     забезпечення дослідницької діяльності;
§     навчання та підвищення кваліфікації вчителів;
§     дистанційна освіта. 
Виховна
§     соціалізація учнів; 
§     формування критичного мислення в умовах роботи з великими об’ємами інформації;
§     здатність здійснювати вибір і нести за нього відповідальність; 
§     формування творчих здібностей; 
§     формування навичок колективної роботи та мислення;
§     вміння співпрацювати з однолітками та дорослими;
§     розвиток ініціативи; 
§     розвиток комунікативних здібностей і навичок публічних виступів.
Методична
§     розробка методичних матеріалів для підтримки навчально-виховного процесу; 
§     створення інформаційно-педагогічних модулів на різноманітних носіях; 
§     розробка педагогічних проектів із використанням комп’ютерних технологій;
§     проведення web-семінарів, оперативних нарад між школами освітнього округу.
Інформаційна
§     створення банку педагогічної інформації;
§     формування фондів: програмово-методичного, комп’ютерних програм та медіа-теки;
§     створення банку інформації про учнів та їх здоров’я; 
§     створення банку інформації про педагогічних працівників; 
§     ведення електронних класних журналів;
§     використання навчальних планів, програм та календарно-тематичного планування викладачів;
§     введення навчальних курсів;
§     спілкування з учнями та їх батьками.

Глобальна комп’ютерна мережа Інтернет відкриває реальні можливості для неперервної освіти, тобто навчання впродовж усього життя, що стало ключовою ідеєю розвитку сучасної системи освіти різних країнах світу, повсякденного співробітництва педагогів, закладів освіти, інших установ в Україні та за її межами. У зв’язку з цим особливе значення має організація інформаційної освіти, підвищення інформаційної культури (інформаційної компетентності) особистості спеціаліста у сфері освіти. Сутність питання полягає не в підвищенні рівня знань спеціаліста, а в розвитку здатностей знаходити потрібну інформацію, аналізувати її та впроваджувати у практичну діяльність, оперативно реагувати на інноваційний досвід, а також проектувати, створювати, експериментально апробовувати інновації, уміти їх цілеспрямовано розповсюджувати.
Зміст інформації в мережі Інтернет доволі різнобічний; вона буває різної якості. У зв’язку з цим виникають проблеми етики, достовірності, надійності інформації, впливу на психіку та підсвідомість людей.
Тому одним із важливих елементів інформаційної культури є знання інформаційних ресурсів: тільки спеціаліст певного фаху, у якого сформовано певний рівень інформаційної культури, зможе оцінити отриману інформацію та можливості використання її в навчальному процесі з учнями. Саме так можна орієнтуватися в сучасному інформаційному просторі.
Напрями використання  Інтернет- технологій у професійній діяльності освітян:
§    організація роботи з вивчення та узагальнення педагогічного досвіду;
§    обмін досвідом роботи засобами on-line зв’язку (теле-інтернет- конференції, форуми, чати, електронна пошта тощо);
§    інформаційне забезпечення діяльності фахівця, який знаходиться в інноваційному пошуку (банки даних передового педагогічного досвіду та освітніх інновацій);
§    популяризація / презентація досвіду роботи (розміщення інформації на web-сторінках освітніх сайтів, створення окремих web-сайтів); 
§    вивчення теоретичного матеріалу і практичного досвіду з проблем досліджень та дослідно-експериментальної роботи, розміщеного в інформаційній мережі Інтернет;
§    проведення навчання, підвищення кваліфікації педагогічних працівників за дистанційною формою з урахуванням і вищезазначених напрямів використання Інтернету;
§    мультимедійний супровід навчання.
Усі ці способи інформаційного забезпечення діяльності та саморозвитку педагога можливо реалізувати за допомогою цілісних і структурованих веб-ресурсів – освітній веб-сайтів, що є одним із засобів створення єдиного інформаційного освітнього простору закладу освіти.
 Єдиний інформаційний освітній простір навчального закладу – це система, в якій задіяні на інформаційному рівні та пов’язані між собою всі учасники навчально-виховного процесу: адміністрація, вчителі, учні та їхні батьки. Завдання, які покладені на функціонування ЄІОП, можливі за умови функціонування веб-сайтів навчального закладу.
Основні функції сайтів навчального закладу:
§ інформативна – забезпечують надання відкритого доступу до інформації і створення умов для інформаційного обміну;
§ інтеграційна – забезпечують реалізацію внутрішньо-системних зв’язків;
§ комунікаційна – дозволяють підтримувати зв’язки "всередині" себе, а також із "зовнішнім" інформаційним простором;
§  координуюча – сайт має властивість фіксувати і представляти у взаємозв’язку контент, адресований різним суб’єктам;
§ розвиваюча – пов’язана з розвитком інтелекту, особистих творчих якостей;
§ культуроформуюча – в контексті формування культури і, зокрема, інформаційної культури;
§  професійно-орієнтуюча – витікає з орієнтації на профіль професійної діяльності користувача сайту.
Висновки.
1.                Застосування інформаційного простору в галузі освіти і безпосередньо в діяльності педагога стало загальною необхідністю.
2.                Освітні веб-ресурси - один із пріоритетних засобів  і способів самоосвіти.
3.                Одним із важливих засобів функціонування ЄІОП є створення освітніх веб- сайтів навчального закладу.
4.                Проблема формування інформаційного освітнього простору навчального закладу є актуальною та потребує подальшого розвитку.
Література.
1.                Кадемія М.Ю. / Р.С. Гуревич, М.Ю. Кадемія, Ю. В. Бадюк, Л.С. Шевченко // Використання інформаційних технологій у навчальному процесі. – Вінниця: ТОВ “Діло”, 2006. – 296 с.
2.                Лук’янова О.В. Дидактичні функції навчально – методичного комплексу / О.В. Лук’янова //  Професійно–технічна освіта. – 2008. – № 2. с 12 – 14.
3.                Малихіна О.В. Проблема створення загальної моделі учбово– методичного комплексу / О.В. Малихіна //   Наука і освіта. – 2002. – № 1. – с. 104 – 107.
4.                Пуніна Т. Г. Проектування і розміщення в мережі Інтернет адміністративних сайтів освітніх установ : Навчально-методичний посібник [Електронний ресурс] / Т. Г. Пуніна // Режим доступу : http://clubedu.tambov.ru/methodic/2007/ppsite/content. html.

Комментариев нет:

Отправить комментарий