среда, 16 ноября 2016 г.

Правий Віктор Павлович

Формування єдиного інформаційно-освітнього простору опорного закладу

Правий Віктор Павлович, директор Користівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Олександрійської районної ради, Заслужений працівник освіти України, вчитель-методист

У статті розкрито аспекти формування єдиного інформаційно-освітнього простору опорного закладу. Звернуто увагу на використання комп’ютерних технологій, що призводять до досягнення якісно-освітніх результатів в опорній школі. Акцентовано, що кожен заклад освіти повинен мати свій специфічний інформаційно-освітній простір, свою модель. Наведено приклади конкретних напрямків інформаційного простору нашого закладу.

Формування єдиного інформаційно-освітнього простору опорного закладу – тривалий і складний процес, який складається з декількох направлень:
1. Масове створення інформаційно-комунікативних технологій та технічних засобів.
2. Створення комп’ютерних класів та автоматизованих робочих місць.
3. Створення банку даних комп’ютерних програм та презентацій як освітнього значення так і для управлінської діяльності школи.
4. Створення баз даних.
У формуванні єдиного інформаційно-освітнього простору опорного закладу можна виділити такі основні функції:
1. Інформаційну.
2. Методичну.
3. Технічну.
4. Освітню.
5. Комунікаційну.
6. Управлінську.

Зупинюсь на деяких з них безпосередньо.
Інформаційна функція єдиного інформаційно-освітнього простору опорної школи – це:
- створення банку педагогічної інформації;
- формування програмово-методичного фонду;
- формування теки комп’ютерних програм;
- формування фонду медіа-теки;
- створення банку інформації про учнів та їх здоров'я;
- створення банку даних про педагогічних працівників;
- введення електронних класних журналів;
- використання у навчальній роботі адаптованих програм.

Методична функція в опорній школі – це:
- розробка методичного матеріалу для підтримки навчально-виховного процесу;
- розробка педагогічних проектів з використанням комп’ютерних технологій;
- використання різноманітних Web-ресурсів методичного напрямку.
Технічна функція єдиного інформаційно-освітнього простору опорної школи включає в себе:
- створення локальної мережі між опорною школою та філіями;
- доступ до Інтернету з будь-якого комп’ютера;
- забезпечення закладу сучасними мультимедійними комплексами (SMART-дошками, або хоча б, проектором, ноутбуком та Інтернетом).
Основне завдання школи – надавити якісні освітні послуги. Учні повинні мати можливість отримувати якісні знання та активно їх використовувати. На сьогоднішній день освітня функція школи нерозривно пов’язана із інформаційно-комунікаційними технологіями і включає в себе:
- застосування в навчально-виховному процесі інформаційно-комп’ютерних технологій;
- забезпечення дослідницької діяльності учнів (позашкільна освіта, МАН, захист дослідницьких проектів);
- надання можливостей якісної освіти учням з обмеженими можливостями.

Управлінська функція вимагає від адміністрації закладу опорної школи вирішення завдань навчально-виховного процесу, постійного аналізу роботи і на цій основі прийняття адміністративних рішень та включає в себе:
- управління навчально-виховним процесом;
- управління матеріально-технічним забезпеченням;
- роботу з кадрами, зокрема, при атестації педагогічних працівників використовувати кваліметричні підходи.

В нашому закладі складається система створення електронного освітнього середовища, яка на сьогоднішній день включає в себе:
1. Сайт управління освіти і науки, молоді та спорту Кіровоградської обласної державної адміністрації;
2. Сайт відділу освіти Олександрійської райдержадміністрації;
3. Електронний журнал «Освітній інтернет-навігатор» кафедри ТіМСО;
4. Обласний навчально-методичний центр освітнього менеджменту та координації діяльності методичних служб;
5. «Лаба-Інформ»;
6. Видавництво «Ранок» - інтерактивна школа творчого вчителя;
7. Інноваційний проект «Інформаційне забезпечення загальноосвітнього навчального закладу»;
8. Інноваційний проект «Шкільна електронна бібліотека «ЩБІЦ-інфо»;
9. Український проект «Якість освіти»;
10. Освітній ресурс LearningApps.org;
11. Сайт нашої школи;
12. Сайти та блоги педагогічних працівників.
Не можна сказати, що створення ефективного електронного освітнього середовища вже закінчено, воно поповнюється та змінюється.
Одним з ефективних напрямів створення ефективного електронного освітнього середовища навчальних досягнень є електронний журнал «Освітній інтернет-навігатор» кафедри ТіМСО КОІППО. Наші вчителі мають можливість ознайомитися з науково-методичними матеріалами та методичними розробками вчителів області, і не тільки, можуть самі долучатися до наповнення електронного журналу методичним і науково-методичним контентом, розширивши свій кругозір, у різних напрямках навчальної роботи. Це дає можливість поділитися власними напрацюваннями, стати учасником освітніх електронних круглих столів, запропонованих кафедрою ТіМСО. Кафедра ТіМСО, зокрема інтернет-навігатор відіграє роль репозитарія методичних знахідок області.
Одним із важливих етапів створення ефективного електронного освітнього середовища школи є використання у навчально-виховному проекті електронних освітніх ресурсів та технологій. Щоб ефективно використовувати такі електронні ресурси сучасному вчителеві недостатньо володіти інформаційно-комунікаційними технологіями, а необхідно також вміти застосовувати нові педагогічні технології сучасні методи та організаційні форми навчання.
В електронний освітній контент нашого закладу, зокрема, входять як вже було підкреслено кафедра ТіМСО (інтернет конференції, інтернет навігатор, Хмурівські читання, «Лаба-інформ» посилання на кадровий склад кафедри), обласний навчально-методичний центр освітнього менеджменту та координації діяльності методичних служб. На сайті даного освітнього ресурсу ми можемо познайомитися з семінарами, які пройшли в області, діяльністю творчих груп, авторських творчих майстерень, конференціями, регіональними школами новаторства, науково-методичними заходами. Інколи такий електронний ресурс надає методичну допомогу. Досить часто матеріали Центру використовується на засіданнях педагогічних рад.
Видавництво «Ранок» - інтерактивна школа творчого вчителя, яка проводить електронні освітні заходи – вебінари з різних предметів для знайомства з сучасними методиками, авторами нових підручників.
Видавнича група «Основа» нещодавно провела вебінари інтернет-марафонів для різних предметів, що дає можливість в режимі онлайн поспілкуватися з ведучими фахівцями у вибраній галузі знань.
Інноваційний проект «Інформаційне забезпечення загальноосвітнього навчального закладу» досить новий електронний контент. Даний проект допомагає в пошуку ефективних шляхів, методів та інструментів опрацювання інформаційних потоків.
Інноваційний проект «Шкільна електронна бібліотека «ШБІЦ-інфо» також є для нашого закладу сучасним електронним освітнім ресурсом. Важливим компонентом електронної бібліотеки є щомісячний комплект матеріалів «Нові надходження». Комплект включає в себе як електронні носії, так і друковані засоби. Вчителі також мають можливість друкувати власні доробки – методичні, фахові на сайті даного електронного ресурсу.
Створення електронного освітнього середовища опорного навчального закладу по великому рахунку передбачає використання інформаційних та автоматизованих систем, навчальних та інструментних засобів, інформаційно- телекомунікаційних технологій, мультимедійних технологій, мережевих технологій, гіпертекстових та «хмарних» технологій, можливостей Web-сайтів, систем дистанційної освіти, наукових та фахових видань, спеціалізованих навчальних та науково-дослідних сайтів, які застосовуються або можуть потенційно застосовуватися вчителем в навчально-виховному процесі.

3 комментария:

  1. Цікаві матеріали, що висвітлюють систему електронного освітнього середовища та розуміння необхідності постійних змін, а не функціонування у застиглому стані. Це важливо для ОПОРНОГО закладу!
    Заслуговує на увагу методична функція у опорній школі. Простежується глибоке розуміння проблем, які вимагають створення інформаційно-освітнього простору навчального закладу!

    ОтветитьУдалить
  2. Ответы
    1. Валентина Геларіївна !Дякую за гарні відгуки.Без Вашого методичного спрямування нам керівникам було б набагато складніше пряцювати.

      Удалить